Toezichthouder maant scholen, universiteiten en ministeries om met Google te stoppen

De ministeries van Justitie en Onderwijs, scholen en universiteiten moeten het Google-kantoorpakket niet gebruiken, zegt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in twee vertrouwelijke rapporten, die in handen zijn van het Financieel Dagblad. De AP haalt in deze rapporten ongemeen hard uit naar de Amerikaanse softwareleverancier. De software voldoet volgens de toezichthouder niet aan de Europese privacywet AVG. De rapporten brengen zowel Google als scholen in een lastig parket.

In het onderwijs worden de diensten van Google, zoals Gmail, Meet, Sheets, Docs en Classroom, veel gebruikt. Maar een belangrijk probleem is volgens de AP dat onderwijsinstellingen niet weten hoe en waar persoonlijke gegevens over hun leerlingen en studenten verwerkt worden, voor welk doel, en met welke grondslag. Daarom ‘kan deze verwerking niet rechtmatig plaatsvinden’, concludeert de toezichthouder.

De adviezen betekenen een flinke streep door de rekening voor Google, dat er al langer door Brussel van wordt beschuldigd de Europese privacyregels aan zijn laars te lappen. Volgens kenners zullen niet alleen het ministerie van Onderwijs en Justitie, maar ook alle andere ministeries na deze adviezen heroverwegen of ze nog met Google in zee willen.

De harde uithaal van de AP plaatst ook veel (basis)scholen en enkele universiteiten waaronder de Rijksuniversiteit Groningen in een lastig parket. Vooral het lager onderwijs gebruikt al jaren gretig de Google-software voor ouderenoverleg, documentatie van schoolprestaties, online lesgeven en mailverkeer.

Een woordvoerder van het Rijk laat weten dat de ministeries, onderwijskoepels en de IT-koepel voor academici in overleg zijn met Google. Zij doen een dringend beroep op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van Google om de risico’s weg te nemen en privacy van leerlingen en studenten te waarborgen, zodat scholen de Google-producten veilig kunnen gebruiken.

Google laat in een reactie weten de ‘feedback’ van de AP te waarderen en verwacht de tekortkomingen snel op te kunnen lossen. Het bedrijf zegt zich te committeren aan de Europese privacywet AVG.

Waarom een NIFA incompany cursus of training

• Geeft een hoger rendement dan een open training
  • Leerdoelen zijn afgestemd op organisatie­doelen
  • NIFA incompany training is maatwerk
  • Behandelt bedrijfsspecifieke vraagstukken
  • NIFA incompany voordeliger

Vul onderstaande gegevens in en wij nemen contact met je op. Je kunt ook via de chat je vraag stellen.